10.6.11

Temple Grandin

Biopic movie tentang Temple Grandin ni ditayangkan di HBO tahun 2010 tapi baru je kita tengok tadi. Siapa dia ni? Hebat sangat ke sampai orang buat cerita pasal dia?

Sebenarnya, beliau merupakan seorang autistik. Tau kan autistik tu apa? Bagi yang tak tahu, penghidap autistik ni ada masalah untuk bersosial & berkomunikasi. Kalau kita cakap dengan dia, mata dia tak akan pandang mata kita. Dan kita tak boleh nak peluk2 atau sentuh dia sesuka hati. Dia boleh jadi tak tentu arah kalau kita buat macam tu. Kira sensitif kepada bunyi, cahaya & sentuhan.

Menariknya, Temple ni boleh belajar berdasarkan gambar. Dalam fikiran dia semuanya gambar. Contohnya, (dalam movie ni) ada lecturer dia suruh dia baca bahasa France kuat2 muka surat pertama. Autistik ni kurang berminat pada bahasa sebab bahasa tak boleh nak diterjemahkan dalam bentuk gambar macam fizik. Jadi, dia pun dengan nervousnya tengok buku tu sekali imbas. Semua orang pelik la tengok dia. Bila lecturer dia ambik buku dia & paksa dia baca, dia boleh baca tanpa lihat teks sebab otak dia dah scan gambar muka surat tu. Kira dia boleh baca keseluruhan teks tu dengan sekali imbas je. Terer tak?

Temple Grandin (kiri) & pelakonnya, Claire Danes (kanan)


Tapi kalau nak tengok cerita2 kelakar & yang tak payah pening2 fikir, movie ni bukan untuk kamu. Cerita ni perlu kita cepat pick-up sket. Kita terpaksa pause sebab nak faham apa sebenarnya yang Temple ni cakap. Sebab bila Temple mula bercakap je, dia seperti tape radio yang tak ada titik noktah bila berkata-kata. Dengan mimik mukanya yang nervous tak boleh blah, takut tau nak tengok dia bercakap.

Cerita ni sesuai untuk mereka2 yang nak kenal macam mana hidup seorang individu autistik nih. Selamat menonton bagi mereka yang nak menonton. Boleh watch online je, search kat internet.

p/s update tentang movie memandangkan kita menganggur sekarang.hihihi
Itu je untuk post kali ni. Tengs sebab sudi baca. Salam~

2 comments:

cryclown said...

temple of the king pun best gak..hahaha

Mihevoli said...

huhu...ingtkn movie